donderdag 7 april 2011

He’s back!

IMG_4484“Hey Tilly. Da’s lang geleden. Ja, sinds december 2009! Vorig jaar had je een werkstraf of zo, vanwege dat akkefietje met dat trainstertje. Hoe zat dat nou precies? Sommige mensen schrijven dat je zo humeurig was, anderen denken weer dat je je een beetje door haar hebt laten opnaaien. Hoe dan ook, het liep niet lekker af, jongen. Ik zou toch voortaan maar een beetje op mijn tellen passen, als ik jou was.

Je ziet maar, ze houden je zo maar even een dik jaar buiten beeld. En nou weet ik natuurlijk niet, of je het misschien zelf wel allemaal wel rustig vond zo’n tijdje in de schaduw. Gerard Joling is er ook erg van opgeknapt en Jan Smit heeft ook lekker van zijn dochter kunnen genieten. Over jou druppelden toch wel berichten naar buiten dat je je godsgruwelijk hebt verveeld, daar achter in die bassins buiten beeld.

IMG_4477In de pers lazen we de afschuwelijkste verhalen over je. Dat je zou vereen-zamen, dat ze je als zaadproducent zouden gebruiken, maar dat je niet meer bij de leuke vrouwtjes en de kleine toeristjes zou mogen omdat je onbe-trouwbaar zou zijn. Om je toch nog een beetje bezig te houden, gooiden ze af en toe een dode koe in het water zodat jij daar dan, als je eerst met vieze filmpjes van allemaal lekkere orcawijfjes helemaal opgevreeën was, je leuter in kon steken. Zo kunnen je zaad gemakkelijker opvangen en een of andere spermatoloog zit zich er dan aan kan verlustigen voor hij het in een orka-wijfje kiepert. Ik weet natuurlijk niet hoe jij daar over denkt Til, maar als je nou een beetje rustig doet en niet als een dolle tekeer gaat, laten ze je misschien ook zo af en toe nog eens van het echte werk genieten. Denk er maar eens over na, gozer.

IMG_4484Je bent moeilijk te peilen, Tilly. Door je afmeting boezem je iedereen auto-matisch toch een beetje angst in. En dan heeft de Schepper ongelukkigerwijs ook nog eens zo’n grote, brede glimlach op je tronie getekend, dat het lastig is om te weten wat er nu werkelijk door je heen gaat. Je lacht wel, maar je bent niet altijd blij, denk ik dan. Sinds kort mogen we je gelukkig  af en toe weer even zien. We zijn er speciaal vroeg voor opgestaan, vandaag. Heb je een soort proefverlof of zo, dat je alleen maar in de eerste show te zien bent? Het geheugen doet rare dingen met een mens, want in mijn herinnering was je toch nog net iets groter dan in werkelijkheid. Of ben je misschien afgevallen? IMG_4470En hoe is het met je rug? Idiote walviswelzijnswerkers hadden het idee om je terug naar je familie in IJsland te sturen. Zien ze dan niet dat je, met je vergroeide rugvin, geen schijn van kans zou maken in de woelige baren?  In zo’n klein bassin ben je misschien een hele Piet, maar in het open water zou je moeite hebben om jezelf in evenwicht te houden. En bovendien, laten we eerlijk zijn Til; jouw kostje is gekocht. De vette zalmen en juicy haringen worden met emmers tegelijk in je muil gemikt. Je zou, als je weer zelf op jacht moest met die rug, een rare pijp roken.

IMG_4485Wees nou wijs, Til en hou je daar lekker sjakies, dan kan je nog jaren mee. Doe je dansje en sla zo hard als je kan met je staart in het water. Die malloten vinden het geweldig om zo’n koude plens over zich heen te krijgen. En laten we eerlijk zijn, de rest van de familie spat ze misschien net tot de zevende rij nat, terwijl jij met gemak de veertiende haalt. Ook het springen gaat je nog best goed af, al zag het er vandaag nog een beetje ongecontroleerd uit. Maar ach, weten die toeristen veel, die klappen en juichen toch wel. IMG_4490

Ook leuk dat je nu weer met het kleine grut in het bassin bent. Als ik me goed herinner, lieten ze toch het liefst vroeger je kunstje alleen te doen? Nee, dit is goed hoor, samen met een van de jonkies. Ten eerste kunnen we dan zien dat je onbetwist de grootste bent en ten tweede is het goed voor je imago. Kijk die zwaargewicht eens voorzichtig met dat kleine orcaatje rondzwemmen. Doe me nou een lol, en hou dat kleine jong wel heel he! Vergeet niet dat de hele meute met een camera klaar zit om ieder misstap van jou vast te leggen. Stiekem hopen ze toch dat je een verkeerde aanloop neemt, zodat je met je volle gewicht naast het bassin terecht komt. Of dat je zo’n kleine snotneus met een machtige zwiep van je staart naar de eeuwige jachtvelden knikkert. Daar kicken ze op, geloof mij nou. In Blijdorp is vandaag een ouwe, zieke tijger in een brok vlees gestikt. Ze hebben er van genoten, hoe die ouwe daar lag te schokschouderen. Ken je YouTube? Daar barst het nu al van de filmpjes. Wat dat betreft heb jij nog geluk gehad makker, de filmpjes waarop te zien is hoe jij je aan die Dawn te buiten bent gegaan, hebben ze gelukkig knap uit de publiciteit gehouden.

IMG_4447Ik weet niet of je het weet, maar op 22 april krijgen jullie een heel nieuwe show. Tenminste, dat zeggen ze. Ik denk zelf dat ze er gewoon een nieuw muziekje onder zetten. Reken ook maar rustig op de nodige fonteinen en een toepasselijk filmpje over hoe mooi de natuur is. En voor de rest verandert er voor jou niet veel, denk ik. Zorg nou wel vanaf het begin dat alles goed gaat en dat er niks op je aan te merken is, anders beginnen ze toch weer over je humeur en dat je niet te handhaven zou zijn. Ver weg, in de Noordzee, hebben ze vorig jaar een verwaarloosde baby-orka gevonden. Zij heet Morgan, komt kennelijk ook uit de buurt van IJsland en wordt helemaal opgeknapt voor de handel, denk ik. IMG_4494Ze was sterk vermagerd toen ze haar vonden, maar nu begint het al een lekkere meid te worden. Bij jullie orka's telt het leeftijdsverschil volgens mij niet zo, dus wie weet wordt ze nog eens overgevlogen. Wat uit Harderwijk komt, is lekker; je herinnert je vast die Gudrun nog wel.

Tilly, het was leuk om je weer eens te zien. Zo te zien zit de stemming  bij jou er ook weer lekker in. Je bent er nog en dat lijkt me, met jouw reputatie, wel zo’n beetje het hoogst haalbare. Blijf in godsnaam braaf en hou vooral de zonzij. Al was het maar omdat je prachtige lichaam dan nog beter uitkomt op de foto’s!”

Voor mensen die geen idee hebben waar dit allemaal over gaat, even een verwijzing naar  twee eerdere blogs over dit onderwerp. Als je die hebt gelezen, weet je van de hoed en de rand. De stemming in SeaWorld en  De stemming in SeaWorld 2 

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Je hebt het zo lief gezegd en gevraagd...... ik zie het helemaal goedkomen met hem en we hebben nog geen klachten gehad he....Nog veel plezier!!!! Gr (o)ma agnes

Patrice zei

Yes, he's back ! Nu maar hopen hij naar de wijze raad van ome Teleton luistert en dan komt het vast goed met deze oude reus.

SasEs zei

Klap klap klap klap,
goed gesproken Teleton.
Na zo'n speech kan hij er bijna niet meer omheen. Hier moet hij wel naar luisteren.

ps: gefeliciteerd met je 100ste volger, is dit een record ??

Natasja Valentijn zei

Dit heb je weer mooi verwoord. Goed verhaal!

Marja en Tony zei

Vertaal je dit ook nog even en stuur het dan maar door naar Seaworld, ik denk dat ze er wel iets mee kunnen.

Lucy zei

Goed te horen dat ie weer terug is!!
Weer geniaal geschreven trouwens en nu maar hopen dat er iets gedaan wordt met jou toppie adviezen...
Veel plezier verder!!!

H(EL)EEN zei

Hallo Teleton,

Hey bedankt voor de fijne woorden die je over mij hebt gesproken. En je hebt helemaal gelijk hoor, ik kan niet terug naar zee en ik wil niet terug naar zee. Ach dat jonkie dat Is Trua. Hij is mijn kleinzoon en ik peins er niet over om hem pijn te doen. Ze hebben me beloofd dat ik in de nieuwe show ook samen met Trua wat mag doen. Leuk joh heb er zin in. En Gudrun oh ja die ken ik wel, heb samen met haar nog een dochter gehad Nyar. Helaas is ze ziek geworden en is ze overleden. Zo gaat het in het leven.
Bedankt dat je voor me bent opgekomen pally, ik zie je nog wel ns aan de andere kant van het raam.

TILIKUM

H(EL)EEN zei

Hey Ton,

Net als de voorgaande stukjes over deze prachtige, mooie en lieve killerwhale is dit stukje ook prachtig. Heb regelmatig die stukjes gelezen omdat het zo mooi verwoord was. Het voorgaande stukje kon ik niet laten.

Ik laat het aan een paar killer whale vrienden lezen.

Bedankt....

Heleen