zaterdag 9 april 2011

Een prachtige dag…..?

Verbijstering aan deze kant van de wereld na het nieuws over de schietpartij in Alphen aan de Rijn. Verbijstering ook over de woordkeuze van de burgemeester, die ik zojuist in het NOS-journaal letterlijk hoorde zeggen: “Wat ons overkomt, op deze prachtige dag, is een schok…” Verbijstering en teleurstelling. Hoe komt het toch dat zowel eenvoudige mensen als hoogwaardigheidsbekleders hier in Amerika een veel betere woordkeuze hebben als hen een serieuze reactie wordt gevraagd? De eerste de beste tandeloze, alcoholverslaafde buurman in een haveloos t-shirt die door het lokale televisienetwerk om een reactie wordt gevraagd na een brute slachtpartij  in een Amerikaanse achterbuurt, formuleert voor de vuist weg vaak zorgvuldiger.

Natuurlijk zal de burgemeester niet echt bedoelen dat deze zaterdag, waarop zes onschuldige shoppers het leven lieten en er meerdere zwaar gewonden vielen en tientallen toeschouwers en hulpverleners getraumatiseerd raakten, een prachtige dag was. Sommigen zullen zeggen dat de Burgemeester recht uit het hart sprak, maar dan nog is het krikkemikkige taalgebruik met de ongelukkige beeldspraak tenen-krommend. Als je zo’n functie bekleed, moet je onder alle omstandigheden helder en invoelend kunnen communiceren. “Wat ons op deze zonovergoten dag overkomt, is schokkend”, bedoelt de Burgemeester waarschijnlijk. Is het nu zoveel gevraagd van de afdeling voorlichting of communicatie van de Gemeente Alphen aan de Rijn om de Burgemeester, wiens taak onder deze omstandigheden ongewtijfeld zwaar is, hier een beetje bij te helpen als hij een persconferentie moet geven?

Zagen we onlangs bij de ramp in Moerdijk een hakkelende Burgemeester die absoluut niet in staat was met de media en de burgers te communiceren, in Alphen aan de Rijn verloopt de communicatie ook al niet erg professioneel. Zo langzamerhand krijg ik het idee dat onze Gemeenten geleid worden door een stelletje sigaren rokende Zwiebertjeburgemeesters die misschien heel sympathiek  met honderdjarigen, een taart en een bos bloemen een gezellige middag in het verzorgingstehuis kunnen organiseren, maar zodra er onder moeilijke omstandigheden in het openbaar echt leiderschap en duidelijke communicatie van ze wordt verlangd, hopeloos falen. En dat moest mij, hangende het onderzoek, even van het hart voor ik kon overgaan tot de orde van de dag en onze belevenissen van vandaag op dit doorgaans zo vrolijke vakantieblog zet.

3 opmerkingen:

Marja en Tony zei

Ik ben het helemaal met je eens, en dan krijgen ze daar ook nog eens maandelijks een flink bedrag voor op hun rekening gestort.

Ronald / Jarjarbinks zei

Ton denk dat de burgemeester van Swiebertje het nog beter doet dan de 2 die jij genoemd hebt. Ze worden gekozen door andere ouwe sigarenrokers en ja dan zie je wat je krijg.

Anoniem zei

Beste Ton,

Even een berichtje uit Alphen. Ik denk dat net als wij onze burgemeester enorm geschrokken is gisteren. Ik denk ook niet dat er tijd was voor zijn "team" om een speech voor te bereiden. Mij was zijn woordkeuze niet opgevallen, laten we eerlijk zijn, voordat dit drama plaatsvond was het ook een prachtige dag. Het enige waar ik aan kon denken toen deze man aan het praten was, was aan de vele families die zoveel pijn leiden op dit moment en aan de slachtoffers die gewoon even een boodschap gingen halen en niet wisten dat dit het laatste zou zijn wat ze zouden doen en niet aan het feit of de burgemeester wel de juiste woorden gebruikte. Ik denk ook dat dit in deze kwestie totaal niet
relevant is.

Verder wil ik even zeggen dat ik met plezier je blogs lees. Nog een fijne vakantie.

Vriendelijke groet,
Jessica