woensdag 23 maart 2011

Hoofd- en bijzaken

Op aanraden van Prof. Dr. Fons Kalleman maken we ons vandaag niet druk. We ontbijten uitgebreid met versgebakken bacon, gebakken ei met sunny side up natuurlijk, vers opgebakken cubaanse broodjes, roomboter uit de Cracker Barrel en jus d’orange met artificial pulp en natuurlijk verse aardbeitjes. De mist trekt op en een stralend blauwe lucht wordt zichtbaar. Op de nieuwe laptop lijken de reacties van volgers van ons blog nog gezelliger, vriendelijker of lolliger. Voor de gein lopen we de hele rij volgers nog eens langs en stellen vast dat er naast heel veel oudgedienden ook een aantal nieuwelingen bij is gekomen. Het feest van de herkenning: kijk daar hebbie Debbie, Nynke, Roberto…teveel om op te noemen.

En dan zijn er ook nog de meelezers die zich niet registreren, maar waarvan we wel weten dat ze van tijd tot tijd langs wippen om onze avonturen te volgen zoals Joke & Piet, Sjaan & Elly, Lenie en Rene. Tevreden over zoveel aandacht en evenzoveel reacties stappen we wat later dan normaal richting badkamer. Nieuwe borstels vegen schoon zeg, de Chinees die deze badborstel in elkaar heeft geniet, kan er wat van! De borstel is nog zo stug dat je je er voor vijf weken mee zou kunnen ontharen. Als Teleton schoongescrubt onder de douche vandaan komt en in de spiegel kijkt, vindt ie dat het tijd is voor een knipbeurt.

IMG_3520Na de koffie gaat het dus op naar de Walmart. Voor vertrek verzorgt hij even de tulp op de antenne die d’r wat verwaaid bijhing. Achter hem klinkt een strenge stem: “ And what the hell do you think you’re doing?”. Betrapt draait Teleton zich om en kijkt in het lachende gezicht van een bejaarde buurman die hij nog wel van vorig jaar kent. “I’m taking care of my tulip, sir, if you don’t mind….”. We lachen en maken een praatje over hoe druk het hier op Cane Island in de loop der jaren is geworden.

Bij de kapper in de Walmart is de voertaal inmiddels volledig Hispanic, maar met handen en voeten slaat Teleton zich ook hier weer doorheen. Hij kent immers inmiddels de procedure, dus schrijft hij zich keurig op de daartoe bestemde lijst bij de kassa in en tekent dit, tegen de gewoonte in, want hij weet niet waarvoor zijn handtekening nodig is. Even is de verleiding groot om een lollige naam te gebruiken, maar hij houdt zich in. Een kleine Cubaanse neemt hem mee en gebaart hem plaats te nemen. Ze drapeert het lakentje om Teleton’s bovenlichaam. In rap Spaans wordt gevraagd hoe de coupe uit moest vallen. Ik lach mijn liefste glimlach en gebaar met duim en wijsvinger “kort” hetgeen tot vreemde misverstanden lijkt te leiden. Ze schudt haar hoofd, alsof ze wil zeggen dat ze daar niet in geïnteresseerd is. Ze rommelt wat in een lade met onbestemde teringzooi en tovert een doosje gekleurde plastic opzetstukjes voor de tondeuse tevoorschijn. Ze presenteert het zoals wij een koekje presenteren en kijkt me vragend aan. Ik begrijp dat ik een keuze moet maken maar weet bij god niet wat te kiezen en al helemaal niet waarom. Zulke leuke hulpstukken heeft huiskapper JeanPaul van de Herenknipperij in de Hulsdonksestraat niet….. Teneinde raad wijst Teleton de blauwe aan.

Tevreden klikt de kapster het blauwe hulpstuk op de tondeuse en gaat aan het werk. Aanvankelijk net zoals eerdere collega’s die mij hier knipten: grote halen, gauw thuis met de Teletondeuse. Maar nadat ze de zij- en achterkant had gemillimeterd, haalde ze een vlijmscherp puntig schaartje tevoorschijn. Met haar kleine, verweerde kapstershandjes woelde ze eens door Teleton’s grijze lokken en keek hem via de spiegel aan met een blik van: We gaan jou eens onherkenbaar verminken, vader. Nerveus lachte Teleton terug. Zij had niet de flukse knip van de doorsnee kapper. Zij knipte meer zoals men dure stof op patroon knipt, bedachtzaam, traag. Zorgvuldig mikkend, omdat ze niet zou willen dat er scheef wordt geknipt. Ze moet op haar tenen staan, de goedkope kappersstoel kan niet lager en hoe Teleton ook onderuitzakt, ze kan maar net bij zijn kruin. Af en toe pakte ze de fohn om de restjes grijs haar van Teleton’s schouderpartij te blazen. Zwijgend deed ze haar werk.

IMG_3535En het resultaat mag er zijn, beste lezers. Het is een aparte korte IMG_3527coup met een guitig Jack de Vries kuifje geworden. Vandaag de gehele dag zonder petje gelopen, want je wil toch een beetje waar voor je geld hebben. Straks gaan we nog even naar een outletcentre, kan ik lekker in de spiegel-ende etalageruiten naar mezelf kijken…..

En zo kabbelt het leven hier op Cane Island voort. We tankten benzine voor 45 dollar.  Vonden een grotemensenswiffer in de inloopkast van de keuken waarmee we het tegelwerk op de vloer fluitend een frisse beurt gaven. Genoten van de zonsondergang op het balkon en keken even naar het weerbericht om tevreden vast te stellen dat er de eerste tien dagen geen schijn van kans op een druppeltje regen lijkt te zijn. Nee, ons zal het geen enkele moeite kosten om de komende tijd braaf te blijven en de zonzijde te houden. We hopen dat alle lezers ons voorbeeld willen volgen!

21 opmerkingen:

kimmie zei

HAHA.. en weer een smile van hier tot ginder.. Mijn nachtdienst is weer opgevrolijkt met een leuk dagje Ton en Lidy

Tulpje zit er weer goed bij net als de heer des huizes

Tot Morgen

Dees zei

Ook hier weer een big smile bij de ochtend-joghurt.
Bedankt!

Fam Verkoelen-Roeland zei

Je (grijze ?) haren lijken mooi gekortwiekt te zijn, een close-up hiervan zou nog beter zijn....
Heerlijk hé, om je ginds als een echte Amerikaan voor te doen !
Groetjes,

Hilde en co

2theusa/Christa zei

Reuze spannend zo'n 'vreemde' kapster,
maar nu zijn wij wel erg benieuwd naar het resultaat, van dichtbij ;-)
Groet Christa

Xandra, Jeroen, Christian en Anthonie zei

Mooi verhaal weer en fantastische buurman daar op Cane Island. :-D

Maarre waar is de foto van de "nieuwe" Teleton ???

Ton, Wijnie en Bart Staalstra zei

We lezen in huize Staalstra al weer een tijdje mee en nu eens tijd voor een reactie. Wat een geweldige verhalen. Al valt het ons op dat je een HP hebt verkozen voor de IPAD2. Maar dan wel een mooie HP met goede specs.
We wensen jullie vandaag weer veel leuke dingen toe en blijven uiteraard volgen.
Groeten van de Familie Staalstra

Pieter en Petra zei

Zo, je haar is weer lekker "kort amerikaans" , de keukenvloer glimt als een spiegel, de lucht is strakblauw, en de stemming in Huize Teleton is zonnig, wat kun je nog meer wensen...

Groetjes,
Pieter & Petra "PenPe"

Marja (Noa) zei

Heerlijk weer 's ochtends vroeg jullie belevenissen te volgen en met een "blij" gevoel aan het werk te gaan. In juni gaan we zelf ook weer naar Kissimmee en tot die tijd moet ik het doen met jullie vrolijke verhalen.
Ga zo door....

pumi1000 zei

Bij je foto's dacht ik eerst.....he nieuwe schoenen....maar dat was denk ik om de maat te laten zien, dat ze zo'n grote schoenen daar verkopen! Erg geinig, want wij zagen ook maat 55 in een sportzaak hahaha.

spannend om een tondeuse uit te kiezen, terwijl je niet weet wat het brengen zal. Gelukkig goed uitgevallen.

Marja en Tony zei

Wat moet het toch heerlijk zijn om van hele kleine dingen (waar een ieder zo maar aan voorbij gaat) zo'n heerlijk smeuïg verhaal te maken.
Zou ik bv melden dat ik bij de kapper was geweest...nee jij maakt er een hele vermakelijke pagina van.
Mijn dank hiervoor (diepe buiging);-)

Patrice zei

Wat een heerlijk leven zo daar in het zonnige Florida. En het mooie is dat wij iedere ochtend, terwijl we samen met het zonnetje wakker worden, mee mogen genieten. Keep up the good work ! Dan doen wij ons best om jullie voorbeeld te volgen in het houden van de zonzijde.

SasEs zei

Schitterende strakke coupé, lekker chinees eten, mooi weer en lekker rustig aan. Hou de zonzijde en geniet, wij genieten mee

mirjam zei

Heb je er wel eens overnagedacht om je verhalen te bundelen in een boek ...Nou dat word een bestseller kan niet anders!!!!! wat is het toch genieten om die blog van jou te lezen.Ben wel erg beniewd naar je coupe!!

groetjes Mirjam

H(EL)EEN zei

Het eerste wat ik ga doen in september is zo'n chinese borstel halen. Ik wil het voelen. 5 week ontharen hoe verzin je het.

En lekker relaxed op zo'n dagje. Heerlijk.
Geniet ervan hoor.

Natasja Valentijn zei

Wat leuk om 'oude' bekende tegen te komen. Jullie zijn volgens mij graag geziende gasten bij de locals. Jullie genieten daar echt van the American Way of Life, nietwaar! Vooral doorgaan, zou ik zeggen! Have fun in the sun!

Twinmom1995 zei

Ooit willen wij ook wel 4 of 5 weken achter elkaar naar Cane Island. Lekkere relaxen afgewisseld met shoppen en af en toe een bezoek aan een park.Lijkt mij helemaal top.

Lucy zei

Het was weer genieten van je verhaal over je kappersbezoekje!
Natuurlijk wil ook ik heel graag een foto van je nieuwe coupe zien.

Ik ben inmiddels weer thuis en heb mijn terugreis op mijn Blog gezet.
Heerlijk om via jullie Blog toch nog mee te leven met jullie vakantie,
Tis net of ik nog een beetje in Florida ben!
Veel plezier verder en ik blijf jullie volgen!

Groetjes Lucy

Unknown zei

Ik zie dat de oranje tulp nog steeds trouw meegaat?
Wel makkelijk.. Kan je de auto weer aan herkennen ;-)

xx

Robert-Jan en Yvonne zei

Gelukkig de dag weer begonnen met verse aardbeien ! Heerlijk relaxte dag weer !

Eric (ekkie50) zei

Als je bij mij nu al (moet nog een paar maanden wachten voordat ik ook los mag) het Floridagevoel kan losmaken is dat een compliment waard. Leuk om te lezen allemaal!

Mariska zei

Helemaal leuk weer al die dagelijkse belevenissen uitvergroot.
Ik heb komende weken geen boek nodig, ik volg gewoon het blog!